Wewnątrzszkolne zasady oceniania

Sposoby sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów

1. Formy i metody:

1) sprawdzian wiadomości na zakończenie klasy trzeciej, 2) odpowiedź ustna, 3) zadanie domowe, 4) wypracowanie, 5) „kartkówka" (obejmuje trzy ostatnie tematy i trwa nie dłużej niż 15 minut), 6) sprawdzian, praca klasowa (obejmuje większą partię materiału, dział i trwa, co najmniej 1 godz. lekcyjną), 7) referat, 8) wytwory pracy własnej ucznia, 9) testowanie sprawności fizycznej, 10) ćwiczenia praktyczne, 11) aktywność na zajęciach, 12) praca pozalekcyjna (konkursy, koła zainteresowań, itp.).

2. Zasady sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów: 1) sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje: a) obiektywizm, b) indywidualizacja, c) konsekwencja, d) systematyczność, e) jawność, 2) każdy dział programu kończy się pomiarem sumatywnym (test, praca klasowa), 3) nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia o sprawdzianie, co najmniej tydzień wcześniej i parafować to wpisem w dzienniku lekcyjnym, 4) każda praca klasowa powinna być poprzedzona lekcją powtórzeniową, 5) „kartkówka" z trzech lekcji może być przeprowadzona bez zapowiedzi, 6) termin oddawania sprawdzonych prac pisemnych – 14 dni, 7) sprawdzone i ocenione prace pisemne uczeń i jego rodzice mogą otrzymać do wglądu, a nauczyciel przechowuje te prace do końca roku szkolnego, 8) uczeń może być 2 razy w semestrze lub l raz (przy 1godz. tygodniowo) nieprzygotowany do lekcji z wyjątkiem zapowiedzianych prac kontrolnych, jednak musi to zgłosić przed zajęciami – nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku, lecz nie ma to wpływu na ocenę końcową, 9) nieprzygotowanie zgłoszone przez ucznia już po wywołaniu do odpowiedzi, pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej, 43 10) zapowiedziana praca pisemna, sprawdzian jest obowiązkowy; uczeń, który nie pisał sprawdzianu ma możliwość jego zaliczenia w formie ustnej lub pisemnej, nie później niż w terminie 14 dni (termin i formę zaliczania ustala nauczyciel), 11) najpóźniej na tydzień przed klasyfikacją (śródroczną, roczną) należy zakończyć przeprowadzanie prac klasowych, 12) uczniowie z opinią, orzeczeniem poradni pedagogiczno-psychologicznej lub innej poradni specjalistycznej mogą wybrać formę sprawdzania wiadomości z ostatniej lekcji – forma ustna lub pisemna.

3. Częstotliwość sprawdzania: 1) uczeń może mieć w tygodniu nie więcej niż 3 prace kontrolne i nie więcej niż jedną dziennie („kartkówki" – tyle, ile zajęć w ciągu dnia), 2) jeżeli przedmiot realizowany jest w wymiarze 1 godz. tygodniowo, ocenę roczną/śródroczną wystawiamy, z co najmniej 4 ocen cząstkowych (w tym 2 prace pisemne); jeżeli przedmiot realizowany jest w ciągu więcej niż 1 godz. tygodniowo, ocenę wystawiamy, z co najmniej 5 ocen (w tym 2 prace pisemne), 3) na każdej lekcji sprawdzane jest przygotowanie uczniów.

4. Sposoby dokumentowania osiągnięć i postępów: 1) szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, arkusze ocen, w których dokumentuje się osiągnięcia i postępy uczniów w danym roku szkolnym, 2) wychowawca gromadzi w dzienniku i teczce wychowawcy informacje o zachowaniu uczniów, 3) dopuszcza się w ocenach bieżących stosowanie znaków „+” , ”-„ 4) przy ocenianiu można stosować zapis informacji typu: nieobecność –„nb” nieprzygotowanie –„np” brak pracy domowej –„bp" brak zeszytu –„bz" brak ćwiczeń – „bćw”, 5) jeżeli nauczyciel dokonuje oceny ucznia stosując system punktowy za pomocą znaków: „+" i „-", to obowiązuje zasada: 5x „+" - ocena bdb 5x „-" - ocena ndst, 6) oceny dłuższych prac pisemnych (sprawdzianów, prac klasowych) wpisujemy do dziennika kolorem czerwonym.

5. Oceny bieżące z prac pisemnych i odpowiedzi ustnych wyraża się w następującej skali: 90 - 100% + zadania dodatkowe – cel (6) 90 -100% – bdb (5) 75 - 89% – db (4) 50 - 74% – dst (3) 35 - 49% – dop (2) 0 - 34% – ndst (1) 

 

Zasady oceniania zachowania

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności: 1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia, 2) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, 3) dbałość o honor i tradycje szkoły, 4) dbałość o piękno mowy ojczystej, 5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób, 6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią, 7) okazywanie szacunku innym osobom.

2. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.

3. Roczną/śródroczna ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali: 1) wzorowe /wz/ 2) bardzo dobre /bdb/ 3) dobre /db/ 4) poprawne /pop/ 5) nieodpowiednie /ndp/ 6) naganne /ng/

4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi. Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

5. Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy na godzinie do dyspozycji wychowawcy, nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, biorąc pod uwagę: 1) kryteria ocen zachowania, 2) samoocenę ucznia, 3) opinię uczniów wyrażających własne zdanie o zachowaniu kolegów, 4) opinię nauczycieli, pracowników szkoły, 5) uwagi odnotowane w dzienniku, bądź zeszycie uwag, 6) frekwencję, 7) możliwość poprawy zachowania.

6. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem § 40 ust. 4.Wychowawcy przedstawiają ją do zatwierdzenia radzie pedagogicznej.

7. Kryteria oceniania zachowania: 1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który: a) prezentuje wysoki poziom kultury osobistej w szkole i poza nią, b) wzorowo zachowuje się w każdej sytuacji, c) w nauce osiąga wyniki odpowiadające jego możliwościom intelektualnym, 45 d) wywiązuje się wzorowo ze wszystkich powierzonych mu zadań, e) osiąga wysokie wyniki w konkursach i zawodach na różnych szczeblach, f) aktywnie działa w organizacjach na terenie szkoły, g) z własnej inicjatywy podejmuje się pracy na rzecz innych, klasy, szkoły i środowiska, h) odpowiednio reaguje na przejawy wulgaryzmu, nietolerancji, wandalizmu i agresji, i) dostrzega potrzebę udzielania pomocy innym, organizuje ją i udziela, j) uczestniczy w obchodach uroczystości narodowych, patriotycznych. 2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: a) pilnie i systematycznie wykonuje swoje obowiązki, b) rozwija swoje uzdolnienia poprzez aktywne uczestnictwo w kołach zainteresowań, c) reprezentuje szkołę w konkursach i zawodach sportowych, d) bez zastrzeżeń wywiązuje się z powierzonych funkcji i zadań, e) aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły, f) zachowuje się w sposób kulturalny wobec kolegów, pracowników szkoły i innych osób, g) unika zachowań agresywnych i odpowiednio na nie reaguje, h) chętnie służy pomocą innym, i) zna i pielęgnuje historię i tradycje szkolne i narodowe. 3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: a) sumienie, aktywnie i systematycznie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych, b) przestrzega zasad i kultury współżycia w społeczeństwie, c) właściwie zachowuje się podczas lekcji i na przerwach, d) przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą, e) przestrzega regulaminów szkolnych, wypełnia obowiązki ucznia, f) właściwie zachowuje się wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów, g) czynnie uczestniczy w życiu klasy, h) uczestniczy w konkursach i zawodach sportowych na szczeblu szkoły, i) szanuje symbole i tradycje narodowe, j) szanuje mienie indywidualne i szkolne, k) szanuje zdrowie swoje i innych, l) dba o kulturę języka. 4) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który : a) nie zawsze przestrzega regulaminów szkolnych i obowiązków ucznia, b) narusza obowiązujące normy etyczne, c) zaniedbuje obowiązki szkolne (nieprzygotowanie do lekcji, brak podręczników, przyborów) d) unika działań na rzecz klasy, szkoły i środowiska, e) niewłaściwie zachowuje się wobec pracowników szkoły, kolegów, f) nie dba o higienę osobistą, o czyste, schludne ubranie, g) niewłaściwie zachowuje się podczas uroczystości państwowych i szkolnych, h) nie szanuje sprzętu szkolnego, i) nie przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą, j) jest obojętny wobec przejawów agresji, k) przeszkadza w prowadzeniu zajęć nauczycielowi i kolegom, 46 l) nie wykonuje poleceń nauczyciela lub innego pracownika szkoły, m) nie wypełnia obowiązków dyżurnego, n) opuszcza bez usprawiedliwienia pojedyncze lekcje – do 7 godzin lekcyjnych, o) lekceważy obowiązek noszenia zmiennego obuwia. 5) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który: a) nie przestrzega regulaminów szkolnych i obowiązków ucznia, b) nie przygotowuje się do lekcji, nie odrabia prac domowych, nie przynosi przyborów, c) demonstracyjnie, negatywnie zachowuje się w szkole, podczas wyjść poza teren szkoły i wycieczek, d) arogancko i agresywnie zachowuje się wobec pracowników szkoły, kolegów, e) opuszcza zajęcia lekcyjne – powyżej 20% opuszczonych godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, nagminnie spóźnia się na zajęcia, f) opuszcza bez usprawiedliwienia pojedyncze lekcje – powyżej 7 godzin lekcyjnych, g) nie przestrzega zasad bezpieczeństwa, przynosi do szkoły niebezpieczne przedmioty lub substancje, sięga po środki uzależniające, h) narusza dobra osobiste innych osób (słownie lub używając nowoczesnych środków gromadzenia i przekazu danych), i) niszczy mienie szkolne i publiczne, j) wdaje się w bójki, podżega do przemocy, używa wulgaryzmów, k) ubiera się niestosownie, wyzywająco (makijaż, biżuteria, fryzura), l) lekceważy, znieważa symbole i tradycje narodowe, m) szydzi z ludzi reprezentujących inne wyznania i poglądy. 6) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który: a) łamie ogólnie przyjęte normy i zasady współżycia społecznego, b) lekceważy obowiązki szkolne, c) opuszcza zajęcia lekcyjne –powyżej 50% godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, d) opuszcza bez usprawiedliwienia pojedyncze lekcje – powyżej 20 godzin lekcyjnych, e) znęca się nad słabszymi, stosuje szantaż, wyłudzenie, zastraszenie, f) ma demoralizujący wpływ na innych, namawia do łamania norm społecznych, g) zachowuje się w sposób zagrażający bezpieczeństwu, kolidujący z prawem, wymagający interwencji policji, h) używa wulgarnego słownictwa, i) fałszuje dokumenty szkolne, podpisy, j) umyślnie niszczy mienie szkoły, rzeczy kolegów, pracowników szkoły, k) używa substancji uzależniających, l) nie wykazuje poprawy pomimo podejmowanych przez szkołę środków zaradczych.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 18 października 2020 21:01
Dokument wprowadzony do BIP przez: Grzegorz Gozdek
Ilość wyświetleń: 143
29 listopada 2021 18:44 (Grzegorz Gozdek) - Zmiana treści zakładki.
29 listopada 2021 18:43 (Grzegorz Gozdek) - Zmiana treści zakładki.
29 listopada 2021 18:38 (Grzegorz Gozdek) - Zmiana treści zakładki.