POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
Informacje o szkole
1. Placówka nosi nazwę: Szkoła Podstawowa nr 3 im. doktora Janusza Petera.
2. Mieści się w Tomaszowie Lubelskim przy ulicy Żwirki i Wigury 6.
3. Szkoła Podstawowa nr 3 jest szkołą publiczną.
4. Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Tomaszów Lubelski.
5. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Lubelski Kurator Oświaty.
6. Cykl kształcenia w szkole trwa 8 lat.
7. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach dopuszcza
się używania skrótu nazwy.
8. Granice obwodu szkolnego określa Uchwała Rady Miasta Tomaszów Lubelski w sprawie
ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych oraz granic ich obwodów.
9. Świadectwo ukończenia szkoły potwierdza uzyskanie wykształcenia podstawowego
i uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.
10. Szkoła jest jednostką budżetową.
11. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
§ 2
Przepisy definiujące
1. Ilekroć w dalszej części Statutu jest mowa o:
1) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 3 im. doktora Janusza Petera
z siedzibą w Tomaszowie Lubelskim przy ulicy Żwirki i Wigury 6,
2) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły Podstawowej nr 3 im. doktora
Janusza Petera z siedzibą w Tomaszowie Lubelskim,
3) radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Szkoły
Podstawowej nr 3 im. doktora Janusza Petera z siedzibą w Tomaszowie Lubelskim,
4) statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej nr 3 im. doktora
Janusza Petera z siedzibą w Tomaszowie Lubelskim,
5) uczniach – należy przez to rozumieć uczniów szkoły podstawowej,
6) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby
(podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
7) wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu opiece powierzono
jeden oddział w szkole,
8) nauczycielach – należy przez to rozumieć pracowników pedagogicznych Szkoły
Podstawowej nr 3 im. doktora Janusza Petera z siedzibą w Tomaszowie Lubelskim,
9) organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Lubelskiego
Kuratora Oświaty,
10) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Miasto Tomaszów Lubelski
z siedzibą w Tomaszowie Lubelskim przy ul. Lwowskiej 57.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 3
Cele szkoły
1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego
z uwzględnieniem programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
2. Szkoła dąży do zapewnienia równości szans wszystkim uczniom.
3. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły oraz jak najlepszego przygotowania do życia w warunkach
współczesnego świata, a w szczególności zapewnia uczniom:
1) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania
ze zrozumieniem,
2) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy na poziomie umożliwiającym,
co najmniej kontynuację nauki,
3) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności,
4) rozwijanie myślenia,
5) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej,
6) rozwój indywidualnych zdolności twórczych ucznia,
7) kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność
fizyczną,
8) wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego
i duchowego,
9) warunki niezbędne do rozwoju wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające
program wychowawczo-profilaktyczny szkoły dostosowany do potrzeb rozwojowych
uczniów,
10) poznanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury
europejskiej,
11) warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania
odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
12) warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz środowiska szkolnego,
lokalnego i innych uczniów,
13) kształtowanie poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób,
14)rozpoznawanie własnych predyspozycji i określanie drogi dalszej edukacji,
15)rozwój takich kompetencji jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość,
16) nabywanie umiejętności, które pozwalają w sposób dojrzały i uporządkowany
zrozumieć świat.
4. Szkoła dąży do zapewnienia warunków najwyższej jakości procesu kształcenia
i wychowania.
5. Szkoła dąży do zapewnienia wszystkim uczniom poczucia bezpieczeństwa.
6. Szkoła dąży do zapewnienia ciągłego rozwoju zawodowego nauczyciela będącego
podstawą do podnoszenia jakości pracy szkoły.
§ 4
Zadania szkoły
1. Realizacja prawa każdego ucznia do kształcenia oraz prawa uczniów do wychowania
i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
2. Wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
w poczuciu więzi z rodziną.
3. Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych
uczniów, a także stworzenie możliwości korzystania z opieki psychologicznej
i specjalnych form pracy dydaktycznej.
4. Tworzenie możliwości pobierania nauki przez dzieci i młodzież niepełnosprawną,
niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie
z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
5. Opieka nad uczniami ze znacznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami poprzez umożliwienie
realizowania indywidualnych form i programów nauczania.
6. Upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród uczniów oraz kształtowanie właściwych
postaw wobec problemów ochrony środowiska.
7. Udzielanie pomocy uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej.
8. Budowanie obrazu własnej osobowości ucznia i nauczyciela w oparciu o rzetelną
samoocenę.
9. Wychowanie w demokracji i przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społecznym
oraz działania w zgodzie ze społecznymi regułami.
10. Dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia jako nadrzędnego celu pracy edukacyjnej.
§ 5
Zasady bezpieczeństwa w szkole i poza nią
1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie od chwili wejścia ucznia
do szkoły do szkoły do momentu jej opuszczenia, poprzez:
1) utrzymanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
2) sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć
obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
3) opiekę nad uczniami w czasie wycieczek i innych form wypoczynku organizowanych
przez szkołę,
4) zapewnienie opieki w formie zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy pozostają
w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców,
5) organizowanie przed lekcjami i w czasie przerw dyżurów nauczycielskich
na korytarzach,
6) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych i innych zajęciach,
7) zapewnienie pobytu w świetlicy szkolnej uczniom wymagającym opieki przed
zajęciami i po zajęciach lekcyjnych,
8) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bhp,
9) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne
prowadzące do uzyskania przez uczniów karty rowerowej,
10) kształtowanie postaw promujących zdrowy tryb życia.
2. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające
przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju
poprzez instalowanie oprogramowania zabezpieczającego.
3. Budynek szkoły jest monitorowany całodobowo (na zewnątrz i wewnątrz).
4. Szkoła na stałe współpracuje z policją i strażą miejską.
§ 6
Sposób realizacji zadań
1. Szczegółowe zadania szkoły i sposób ich realizacji określają podstawowe dokumenty
wewnątrzszkolne:
1) Statut szkoły,
2) Koncepcja pracy szkoły,
3) Arkusz organizacji szkoły,
4) Plan nauczania,
5) Tygodniowy rozkład zajęć,
6) Szkolny zestaw programów nauczania,
7) Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły,
8) Wewnątrzszkolne zasady oceniania,
9) Plan nadzoru pedagogicznego,
10)Regulamin rekrutacji do klas pierwszych oraz klas sportowych,
11)Regulamin rady pedagogicznej,
12)Regulamin rady rodziców,
13)Regulamin samorządu uczniowskiego,
14) Plany pracy zespołów nauczycielskich.
2. Szkoła realizuje zadania poprzez:
1) dobór programów dostosowanych do psychicznego i fizycznego rozwoju ucznia,
2) podejmowanie różnorodnych form działań wychowawczych i profilaktycznych zgodnie
z programem wychowawczo- profilaktycznym,
3) wychowanie w duchu poczucia tożsamości narodowej, religijnej, regionalnej i szacunku
dla symboli narodowych,
4) rozwijanie samorządności, współodpowiedzialności za szkołę, klasę, kolegów i siebie,
5) modernizowanie oraz wyposażanie pracowni w stosowny sprzęt i materiały
dydaktyczne,
6) podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadry pedagogicznej,
7) podejmowanie działań prozdrowotnych,
8) podejmowanie działań proekologicznych,
9) indywidualizowanie procesu kształcenia,
10) organizowanie oddziałów integracyjnych,
11) organizowanie oddziałów sportowych,
12) organizowanie działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej sprzyjającej rozwojowi
zainteresowań, uzdolnień i talentów,
13) umożliwianie uczniom udziału w konkursach i zawodach szkolnych, międzyszkolnych,
14)realizację zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem wyjść do muzeów, teatrów, kin
i innych obiektów użyteczności publicznej,
15)realizację wycieczek przedmiotowych i turystycznych,
16)sprawowanie opieki nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb, tj. zapewnienie opieki
pedagoga i psychologa szkolnego, organizowanie zajęć świetlicowych, umożliwianie
spożywania posiłków, bezpłatne dożywianie, prowadzenie zajęć specjalistycznych, itp.
Data wprowadzenia dokumentu do BIP:
18 października 2020 22:32
Dokument wprowadzony do BIP przez:
Grzegorz Gozdek
Ilość wyświetleń:
141